Tutorial #1 : Letak Background comel dalam Blog

AssalammualaikumWBT and Hi!! (^_^)v

tiba-tiba lak hari ni rajin buat tutorial untuk my beloved readers..my first tutorial la ni nampaknya..kalau ada yang salah ampun yer u'olls..hihi

so first tutorial ni cara2 macamna nak masukkan background yang comel ke dalam blog korang, alhamdullillah ramai yang dha tahu kan..tapi tutorial ni Syan buat juga sebab ada kawan2 Syan baru nak berjinak2 dengan dunia blog ni, so they asked me how I put my background yang comey loteh ni??..dapat dekat mana?? and so on..so macam ini okai kawan2..




1. korang kena cari background yang korang rasa sesuai untuk blog korang dekat SINI or SINI

2.  dha jumpa? lepas tu,

  • untuk link pertama, tekan background yang korang nak tu then right click, and tekan "Save As image" 
  • untuk link kedua pulak, pilih background yang korang pilih, then nanti korang nampak akan nampak button "download image" dekat sebelah kanan korang gambar computer, click button tu and nnt akan keluar tabs baru, pastu korang right click tekan "Save as image" jugak k (^_^)


3. lepas tu, pergi Dashboard --> Design --> Template Designer --> Background 

4.  Lepas korang click ruang yang Syan merahkan ni..

Besarkan kalau xnampak ok

5. Nanti dia akan kuar Box "Select Background Image"  and UPLOAD la gambar background korang tadi tu..dha? ada masalah tak setakat ni? faham x?

6. kalau okai, click button DONE kat penjuru bawah belah kanan tu k..

7. untuk pastikan background korang tu x fix satu tempat ja, so kita TILE kan la kan? macam mana nak TILE kan? senang ja..

besarkan kalau xjelas

nampak kan area yang Syan merahkan tu? Click sana, and pilih "Tile" okai..and TICK Scroll with Page sekali (^_^)

8. Lepas dah sampai step 7, Review, then kalau tiada sebarang masalah, korang boleh lah Apply to Blog..and FINISH!




selalunya akan ada masalah waktu nak upload gambar tu..kalau keluar Could not upload image for internal errors, korang cancel balik and start dari step ke3 okai..dia nak bawak kita main2 dulu, tu la pasal -.-''

senang kan? ada masalah tak lagi? kalau tiada, korang boleh lah bersuka ria dengan background baru korang..if ada masalah, tinggalkan komen d ruang komen dekat bawah tu okai (^_^)

 hari ni baru berkesempatan jawab pertanyaan2 tu and share dengan korang dekat mana Syan dapat background comel ni kan..

okai dha, kalau korang suka tutorial ni boleh la LIKE k..kalau tak jangan masuk blog Syan lagi! ugut hahaha takde la..main2 ja..hak korang lah nak suka or tidak..Syan hanya tolong mereka-mereka yang perlukan bantuan (^_^)

I'm off now..adios! take care! wassalam~