Jangan ambil rahim aku!!



"jangan ambil rahim aku! jangan ragut kebahagian hidup aku! aku mahukan zuriat!"

itu lah kata2 yang mungkin bakal di keluarkan andai kita tidak menjaga kesihatan badan dan rahim kita..wahai wanita seluruh dunia, jagalah rahimmu, kerana itu merupakan salah satu aset terpenting dalam hidupmu..tanpanya kau tidak akan dapat memberi zuriat kepada suami mu, kau tidak akan dapat menambah bilangan khalifah di atas muka bumi ini..


ketahui lah oleh mu, walaupun rahim itu hanya 3 inci  panjang, 2 inci lebar dan 1 inci tebal, ia bisa menampung bayi seberat 2kg hingga ke 3kg..kadang-kadang sampai boleh mencecah ke 5kg..subahannallah, begitu agung nya ciptaan Mu ALLAH..pertama kali aku melihat rahim adalah ketika di tahun pertama pengajian ku sebagai pelajar perubatan, ketika itu hanya perkataan "subahannalllah" sahaja yang keluar dari mulut ku..besar sungguh ciptaan ALLAH ni..bagaimana benda sekecil itu bisa menampung kita yang berganda2 lagi besar daripada ia..saat itu juga, aku terfikir akan kesulitan ummi mengandungkan aku dan adik beradik ku yang lain..huhu


sebenarnya aku mahu kongsi sesuatu dengan kalian mengenai penyakit yang bisa meragut rahim ini daripada kita..satu penyakit yang terkadang kita tidak sedar akan kehadiran nya..Ya ALLAH takutnya aku untuk kehilangan aset aku ini, aku mohon padaMu wahai Pencipta sekalian alam, izinkan aku untuk melahirkan dan menambah bilangan khalifah di atas muka bumi Mu ini..


---------------------


nama disease ni Uterine Fibroid..aku kena explain dalam english k..sorry~


Uterine Fibroid is benign tumors that develop in the uterus. This disease are common, 1 in 5 women may have  fibroid during the time after starting menstruation for the 1st time and before menopause. But fibroid are rare in women under age 20. The cause are still unknown. But their growth has been linked to estrogen hormone. As long as the women with fibroid is menstruating, fibroid will probably continue to growth, usually slow.



type of uterine fibroid,
  1. Myometrial -- in the muscle wall of the uterus
  2. Submucosal -- just under the surface of the uterine lining
  3. Subserosal -- just under the outside covering of the uterus
  4. Pendunculated -- occurring on a long stalk on the outside of the uterus or inside the cavity of the uterus
most common symptoms, 
  1. Bleeding between periods
  2. Heavy menstrual bleeding (menorrhagia), sometimes with the passage of blood clots
  3. Menstrual periods that may last longer than normal
  4. Need to urinate more often
  5. Pelvic cramping or pain with periods
  6. Sensation of fullness or pressure in lower abdomen
  7. Pain during intercourse
There are often no symptoms, your health care provider may found them during a physical exam or other test. 


treatments is depend to several things, including :

  1. Your age
  2. General health
  3. Severity of symptoms
  4. Type of fibroids
  5. Whether you are pregnant
  6. If you want children in the future
the treatments for the symptoms,
  1. Birth control pills (oral contraceptives) to help control heavy periods
  2. Intrauterine devices (IUDs) that release the hormone progestin to help reduce heavy bleeding and pain
  3. Iron supplements to prevent or treat anemia due to heavy periods
  4. Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) such as ibuprofen or naprosyn for cramps or pain
  5. Short-term hormonal therapy injections to help shrink the fibroids
the surgery and procedure used to treat fibroid
  • Hysteroscopic resection of fibroids: Women who have fibroids growing inside the uterine cavity may need this outpatient procedure to remove the fibroid tumors.
  • Uterine artery embolization: This procedure stops the blood supply to the fibroid, causing it to die and shrink. Women who may want to become pregnant in the future should discuss this procedure with their health care provider.
  • Myomectomy: This surgery removes the fibroids. It is often the chosen treatment for women who want to have children, because it usually can preserve fertility. More fibroids can develop after a myomectomy.
  • Hysterectomy: This invasive surgery may be an option if medicines do not work and other surgeries and procedures are not an option.


as a women, aku nasihatkan supaya kita ambil berat mengenai penyakit ni..kerana sometime fibroid ni boleh jadi sebesar kepala bayi and paling kecil sehingga guna microscope untuk nampak..dan boleh menyebabkan kita kehilangan aset kita satu-satunya ini..


Fibroids that have been remove from the womb


----------------------


actually aku tahu mengenai penyakit ni setelah aku tengok satu drama korea yang bertajuk Obstetric&Gynecology, drama korea ini berkisarkan cerita pasal sekumpulan Doktor yang bertugas sebagai pakar ibu-ibu mengandung, pakar kanak-kanak and pakar kesuburan..dari drama ini aku belajar banyak benda baru dalam bidang medic ni..alhamdullillah~ lagipun aku memang berminat untuk menceburi bidang O&G ini suatu hari kelak..pray for me k..=) 


semoga apa yang aku kongsikan hari ini memberi manfaat kepada kita semua..aku tidak mahu kehilangan aset paling berharga ini..Ya ALLAH aku memohon kepadaMu, engkau jauhkanlah kami daripada penyakit ini, izinkan kami untuk merasa nikmatnya dan ganjarannya menjadi wanita muslim yang mengandung dan melahirkan ciptaan Mu yang agung..amin ya Rabb~


maaf andai apa yang aku kongsikan ini ada cacat celah nya, aku juga masih dalam tempoh belajar, dan masih banyak yang aku tidak tahu, info ini pun aku guna khidmat Mr.Google..insyaALLAH sedikit sebanyak menambah ilmu pengetahuan kita bersama..wassalam~


p/s : exam midterm aku akan start dalam 5 hari lagi..doa kan kami!

9 comments:

Lat'z said...

kakak Lat'z pun terkena penyakit ini...bulan 2 nanti dia follow up jumpa doktor..ditemui semasa dia buat scanning masa dia pregnant tahun lepas...bayi dia lahir october lepas..Lat'z pula terkena penyakit choledocholithiasis...hempedu dah kena buang...ini entry Lat'z berkaitan dengan operation Lat'z..hu3..

Unknown said...

@Lady Diana @ Lat'z semoga kalian kuat menghadapi dugaan ini ya..semoga semuanya berjalan lancar..amin!

nur_za said...

takut yer bace..
kalu orang yang tak kahwin lagi pun boleh kena sakit ni ker

Unknown said...

@nur_za boleh jer kena even x kahwin lagi..dia xde kaitan dgn virgin or x virgin lg..dat y I am scare also..huhu

SaudaraWan said...

Syukran utk infonye...... ^^

Unknown said...

salam syan. bukan ker fybroid tu memang da ada dalam badan kita? how to manage ? takot laa.. sb my auntie ade yg meninggal sebab benda ne..

Unknown said...

@SaudaraWan ur wcome (^_^)

Unknown said...

@Nedhamzah rsa nya tidak la nadz, benda ni kan benign tumor..so fibroid bukan mmg ada kat dlm bdn kita..dat y kita kena jaga rahim kita bek..elak2 kan pkara2 yg ble meragut aset kita ni huhu tp nnt aku research balik k..

Unknown said...

@Nedhamzah lagi satu nadz benda ni tak mengancam nyawa kita, just ble meragut aset kita satu2nya tu..mungkin arwah mkck kau ada komplikasi lain..waullahualam~