: : Kanser Servik : :

Assalammualaikum W.B.T & Salam Sejahtera..
malam ni, aku kepingin sangat mau tahu apa tu KANSER SERVIK actually..
so aku pun menggunakan khidmat mr.google kita tuk pencarian harta karun ni..
puas aku google then hasilnya ada la ini..


Kanser servik adalah kanser pangkal rahim..
so maksudnya,hanya kaum hawa yang bakal menghidapnya..*lelaki xde rahim..*
kanser ni kanser kedua  terbanyak dikalangan wanita selepas breast cancer..*owh..okai~*
kanser ni terbahagi kepada  2 peringkat...
PERINGKAT AWAL -->  berlaku di sekitar servik
PERINGKAT LEWAT --> merebak ke organ lain cth lungs(dari salur darah)..jadi malignant..oh my gosh~





penyebab kanser ini, mcm yang aku baca, penyebabnya xdpt d pastikan..tapi terdapat faktor yang mungkin boleh di kaitkan..

1. memulakan hubungan seks pada usia muda
2. mempunyai pasangan seks yang lebih drpd satu org..*pelacur kot ni..*
3. mengandung lebih dr 5x
4.jangkitan kuman HPV(Human Papilloma Virus)
5. kurang jaga kebersihan servik
6.merokok
7.kurang antibody




klo ada sepa sepa ada salah satu drpd yang aku mention kat atas, kamu ada la golongan yang berisiko tinggi..nauzubillah~

klo kamu mo tau dengan lebih lagi kan..ble la kmu klik SINI okai..aq just dpt share meaning ma faktor2 dia ja..malas mau tulis actually..hihi..
insyaALLAH this will help us more girls..
so lets us know what cancer cervix actually is..its mayB occur among us, if not us, mayB among our family, our frens, our community..we should know it from now..
okai, aku ni xmo la membebel panjang kan..
pandai pandai la kamu adapt pa yang cuba aku sampaikan kat sini..
thank you..

wassalam~



No comments: