My first hiking experience : Bukit Perahu Tamparuli

so today I would like to share my experience hiking untuk kali pertamanya.

plan untuk hiking sudah kena atur lama oleh my friend Zatul yang semangat mahu pergi hiking. Dari sebelum aku balik Malaysia lagi tengok dorang chat dalam group Whatsapp tu mahu pergi hiking, tapi tidak juga pandai pergi pergi. Nah sekali kena buat group Whatsapp #HikingKasiJadi barulah jadi plan hiking nya. Alhamdullillah.

so, bukit pertama yang kami tawan adalah Bukit Perahu Tamparuli ataupun dikenali sebagai Bukit Salib oleh segelintir penduduk setempat. But better known as BUKIT PERAHU la okay. Sejarahnya kenapa dipanggil sedemikian, boleh google and search ya, jangan malas malas mahu tambah ilmu pengetahuan kamu hehe

ekspidisi hiking ni berlangsung pada 1 Januari 2016 yang lalu, and this is our way of celebrating New Year this year hehe hiking!

Kalau dari Bandar Kota Kinabalu ke Bukit Perahu ni makan masa dalam 50min dengan menaiki kenderaan kalau jalan clear tiada jem.

bagi maps sikit untuk rujukan.

memandangkan kami 7 orang yang join hiking kali ni tinggal area berdekatan seja, and boleh fetch kawan kawan yang tinggal berdekatan, makan masa dalam 20-30 min jugalah untuk kesini.

gambar sebelum mulakan ekspidisi hiking
dari kiri, Adeq, me myself, Zatul, Hanis, Jazi, Daus dan AK.

perjalanan ke puncak Bukit Pearhu ni mengambil masa around 50min untuk orang tidak fit macam kami yang balik balik kena stop untuk catch a breath, bagi orang yang fit macam kawan kami sorang tu, around 30min sudah boleh sampai keatas.

fyi, setiap pagi akan ada orang yang akan jogging or hiking tempat ni naik turun naik turun beberapa kali. Ada pakcik tu dia naik around the same time with us, tapi dia duluan la pecut naik, sekali bila kami sampai dekat check point keberapa tu turun sudah dia, time tu rasanya baru dipertengahan kot #amazed with him, caya la uncle! fit habis bah.

paling best sepanjang hiking naik keatas tu kalau berselisih dengan hiker lain yang on their way turun, mesti kena wish "Goodmorning!" "Happy New Year!" , "sikit seja lagi tu!" nahhh membakar semangat bah begitu hehe lain lah macam kawan yang sorang lagi tu, balik balik dia menanya,"jauh lagikah ni? nanti turun kita pergi breakfast terus ar" hehe #jangankecamSis

bah penat sudah mau menaip ayat ni, mari lah layan gambar dulu =)

ni antara track yang bakal di lalui kalau korang plan untuk datang, ada yang landai macam dekat atas tu, ada yang korang kena panjat sikit, kalau rasa takut tergelincir kah apa, prepare urself dengan kasut yang ada tapak grip kuat tu, better kasut hiking la kan senang cakap. And better prepare urself juga dengan stick, any kind of stick untuk mudahkan korang berjalan dan mendaki.

this is why locals panggil bukit ni Bukit Salib juga, sebab memang banyak salib sini, setiap check point ditanda dengan salib, ada 14 check point, so ada 13 salib kecil dan 1 salib besar. If I'm not mistaken laa, Sooo bagi mereka yang berfikiran agak cetek tu a.k.a kuat sangat semangat racism dalam diri janganlah korang datang sini, takut nanti silap silap haribulan korang kecam pulaaaaa =p #jangankecamSis

after 50minit, kami pun sampai di puncak Bukit Perahu ni, yeahhh!!

yeahhh! kami berjaya menawan Bukit Perahu Tamparuli

girls power!

semangat bawa naik bendera Sabah keatas hehe

lets us take a welfie first! #jangancakapsistakpayung

dekat atas tu agak landai dan flat ja, angin pun sejuk dekat atas, korang boleh menghayati permandangan Pekan Tamparuli dan Pekan Tuaran. Boleh nampak Gunung Kinabalu juga!

lepas rehat dan kepuasan semua orang ambil gambar dekat puncak, kami pun mulakan perjalanan untuk turun. Alhamdullillah misi #hikingkasijadi kami berjaya.

ni antara track yang korang kena lalui,
that why suruh bawa stick kalau rasa rasa tak mampu mahu daki.

permulaan tahun 2016 yang sangat best! dan ini merupakan pengalaman pertama aku hiking. Lepas ni nanti, try bawa family pula hiking sama hehe slow slow seja ascend, asal sampai keatas bah.

then waktu tengah breakfast, bincang punya bincang, kami decide pula untuk hiking dekat Bukit Padang keesokan harinya, jenis hati kental ni semua orang yang pergi hiking ni, semangat habis. Biar sakit kaki, semangat hiking jangan hilang hehe

and post berkaitan hiking di Bukit Padang aku akan try update esok pula inshaALLAH.

sampai ketemu lagi, assalammualaikum.

Pelajar Perubatan Tahun Akhir!

Alhamdullillah wa syukur lillah.

dengan izin ALLAH akhirnya aku berjaya naik dan jadi seorang final year medical student.

inshaALLAH lagi setahun bergelar seorang pelajar, lagi setahun lagi kena duduk berjauhan dengan family and friends. Lagi setahun kena naik flight lama-lama sampai bontot jadi flat #ooppss SORRY haha

setelah 5 tahun berjuang, berpenat lelah, bertarung dengan stress dan air mata, akhirnyaaaaa, kini tinggal lagi setahun.

semoga ALLAH permudahkan urusanku serta teman-teman untuk menjadi seorang doktor yang berguna kepada AGAMA kami, BANGSA kami dan NEGARA kami.

doakan kami!

Bermulanya kehidupan as 5th year Medical Student.

AssalammualaikumWBT dan salam sejahtera

1st of all ALHAMDULLILLAH, ALLAH permudahkan segala urusan saya dan kawan-kawan untuk naik sampai ke Tahun 5 dalam bidang Perubatan ni. Dah 5 tahun berlalu rupanya..cepat sangat masa berlalu, rasa macam baru semalam start as 1st Year Medical student yang blurr blurr pasal medic terms ni semua LOL

terima kasih juga untuk semua yang mendoakan kecemerlangan dan keselamatan kami disini, Mesir amnya. Tahun lalu sibuk dengan isu transfer kredit pelajar mesir ke dalam negara, saya memilih untuk terus kekal di Mesir dan meneruskan perjuangan berbaki di sini. Bohong lah kalau saya cakap saya tiada keinginan hendak menyambung pelajaran di dalam negara dan berada dekat dengan keluarga tercinta. Siapa yang mahu berjauhan lama2 dengan family kan? ke ada? hehe

Alhamdullillah, pilihan saya tepat. 4th year saya lalui seperti tahun tahun sebelumnya, pergi kelas macam biasa walaupun kadang2 terperangkap dalam Universiti sebab budak budak arab buat rusuhan and FRU lepaskan gas pemedih mata didalam kawasan Uni. Samseng masuk campur and so on. Ini semua pengalaman yang confirm saya tidak akan lupa selepas saya tamat pengajian nanti, ada lah modul cerita nak digebangkan dengan kawan kawan lain nanti, ooppsss hahaha

tuptuptup dah final exam 4th year. Sekejap ja masa berlalu, sangat sekejap. Alhamdullillah lepas, grade naik sikittt juga.

Naik ke Tahun 5, alhamdullillah.

Start a new life as 5th year medical student. Kitorang tahun ni ada 2 main subject, iaitu Internal Medicine dan Peadiatric.

Sekarang Internal Medicine (IM) dah masuk Round yang ke 4, Round Clinical Pathology dan Clinical Psychiatric. Sebelum ni dah ambil Rheumatology, General Neurology dan Special Neurology

Untuk subject Peadiatric pula dah masuk Round ke 2, Nutritional Round. Sebelum ni Round Nephorology. Phewww, banyak sangat Round, kadang2 pening sendiri haha
untuk IM, setiap round ambil masa 2 minggu untuk habiskan. And every 2 weeks kami akan duduk End Round Exam for each Theoritical Round and Clinical Round, either MCQs or OSCE exam.
Buat masa ni, my favorite round for IM gonna be Neurology round, both general and special.

Untuk Peads, hurmmmmm..haha
W/pun suka budak budak tapi bukan senang nak faham subjek peads ni, seriously.

End Round Exam every 2 weeks for IM, and every 6 weeks for Peads.
serius saya mengaku, penat OTAK & FIZIKAL.

kenapa penat otak?
sebab everyday akan diajar topik yang lain daripada topik semalam, kalau semalam dia ajar Seizure, esok dia ajar Hemiplegia plak. Kalau hari ini dia ajar Blood Transfusion, esok dia ajar topik lain pula. Malam kena revise topik sebelumnya dan grab betul2, sebab ada kemungkinan tidak akan disentuh semula kemudian melainkan ada kaitan antara satu mereka.

dan kenapa saya cakap penat fizikal?
sebab ada sesetengah round kami akan berpindah dari satu tempat ke satu tempat dalam satu hari. Pagi di Hospital Salam untuk Clinical Round, tengahari pula kena berkejar ke Outpatient Clinic untuk kelas theory, yang berada dalam kawasan Universiti yang mana kena pergi either naik tremco a.k.a mini bus (cepat tapi kena labur duit 75sen seorang) or jalan kaki yang ambil masa dalam 15-20min perjalanan kalau rushing gila dan sampai kelas tercungap2. Haha Tapi siapa yang mahu exercise cardio boleh lah hari2 jalan kaki

inshaAllah lagi 2 tahun untuk kami semua bergelar Houseman Officer, mohon doakan kami. Sekejap ja lagi kawan kawan, chaiyok2x!!

welfie dengan classmates yang awesome ni sementara tunggu 2nd class start.

cukuplah dulu post kali ni, lain kali ada masa saya tulis lagi. Ni pun buat post sebab rasa sudah lama tinggalkan blog ni terbiar.

Oh ya, sebelum terlupa. Takziah saya ucapkan kepada mereka mereka yang terlibat dalam banjir yang berlaku di Pantai Timur negara kita. #prayforpantaitimur

tak tahu nak cakap apa, tak dapat nak describe perasaan waktu ini. Saya doakan semua yang terlibat baik-baik sahaja dan semoga banjir surut dengan cepat. Al-fatihah buat semua mangsa mangsa lemas. Semoga Allah tempatkan mereka dalam kalangan hamba2Nya yang beriman,amiiin.