Random #12 : Resepi Bubur Ubi Manis (^_^)v

Bila Doc.to.be berceloteh

hari ni, aku mau share resepi bubur manis..hikhikhik..

mau buang tebiat..Doc.to.be plus Chef.to.be..haha (^_^)v

kan aku suda pernah bgtau..aku pena bercita2 mau jadi Chef..hehe..

okai then..let see apa bahan2 and cara2 buat bubur ni..



bahan-bahan :

1. Ubi manis, 2 biji, di potong dadu.

2. Santan..if instant, powder punya, 1 1/2 peket..kalau original, satu biji tu cukup la.

3. Biji Sagu..kecik besar terpulang..letak ikut suka, jangan jugak terlalu banyak..

4. Gula..3 sudu besar..ikutlah sampai sesuai rasa dia..kalau ada gula melaka pun syok jugak tu~ (^_^)v

5. Secubit garam


cara-cara :

1. rebus dengan air dulu ubi manis tadi sehingga masak.

2.  masukkan santan tadi.

3. tunggu mendidih, then masukkan pulak biji sagu tu.

4. gaul hingga sebati, then masukkan gula/gula melaka hingga sesuai dengan cita rasa..jangan lupa secubit garam k (^_^)v

5. lepas tu, biarkan dulu 5 minit, then matikan api..but make sure gaul selalu, sebab biji sagu tu akan mendap ke bawah and melekat di dasar periuk nnt..

6. hidang waktu masih panas memang sedap..kalau mahu letak ais pun ok jugak~ ikut suka la yer..


*bubur ubi manis yang telah siap (^_^)v


xtau la, ada ka orang mau ikut resepi aku ni..sepa la kan aku ni..sobsobsob (-_-)v minta puji betul! haha

kalau ada yang dha try, bgtau kat aku k..kalau xjadi tu..bukan salah aku la tu..hikhikhik..

selamat mencuba and have a nice day!!


p/s : mengisi masa lapang before start kuliah ahad ni dengan main masak2..hehe (^_^)v



3 comments:

FirdausRock said...

siap blog tu.hehe

Unknown said...

hikhikhik..mengisi masa lapang kot..klo kwn2 nak tahu resepi xpyh lagi tnya kat sya, ble la tgok sni..=)haha

FirdausRock said...

tol2..hehe..buangla Word Verification kat comment ni..leceh r nk komen..